Innkjøpet av disse skolerobotene er en konsekvens av fagfornyelsen og innføring av nye læreplaner. Det vil gi digitalisering og robotisering få en enda mer sentral rolle i videregående skole for fag- og yrkesopplæring.
– Vi føler oss privilegerte, fordi vi har et fylkesting som er opptatt av å skape gode læringssituasjoner for elevene våre. Politikerne der har vært sterke pådrivere for å tilføre skolene våre nødvendig kompetanse og utstyr, forteller fagopplæringsleder Jørn Olav Bekkelund i Oppland fylkeskommune.
Fylkestinget har i løpet av de siste tolv månedene bevilget innkjøp av 11 skoleroboter fra Universal Robots. Disse er nå fordelt på de videregående skolene i fylket.
– Vi ser at innovasjon nå i all hovedsak er rettet mot digitalisering og robotisering, sier Bekkelund. – Da er det viktig at også skolene våre blir i stand til å ta i bruk mulighetene som ligger i dette. Og da ikke bare innenfor Industri 4.0 og Bygg 4.0, men også når det gjelder omsorgs- og velferdsteknologi. For digitalisering vil også føre til at for eksempel helsepersonell vil få nye oppgaver. Vi må tilføre elevene våre nye læringsformer for å gjøre dem godt skodd til morgendagens arbeidsmarked.
I tillegg til robotene fra Universal Robots har skolene også blitt tilført VR-briller, 3D-scannere og 3D-printere.
– Industri 4.0 er i full gang på videregående skoler i Oppland, konkluderer Bekkelund.
Et av målene med denne satsingen på digitalisering og robotisering, er å få flere til å søke på fag- og yrkesopplæring. På dette området er Oppland tidlig ute, ifølge Cobotnor, som har levert alle 11 skolerobotene fra Universal Robots.
– Ja, dette er helt unikt, understreker daglig leder Espen Hansen i Cobotnor. – Så vidt jeg vet er dette det største robotprosjektet i skolesammenheng i Norge, og det største innkjøpet en fylkeskommune noensinne har gjort til sine videregående skoler.
De innkjøpte skolerobotene kan stå usikret i klasserommet, i motsetning til tradisjonelle industriroboter som av sikkerhetshensyn må gjerdes inn. På robotene kan elevene gjøre all mulig integrasjon mot andre installasjoner og systemer som skolen råder over.
– Vi anser Innlandet som en viktig region for roboter, og vi synes det var godt gjort av Oppland fylkeskommune å satse så sterkt på dette området, påpeker Hansen. – Innkjøpsprosessen ble raskt gjennomført, og robotene fra Universal Robots ble kjapt rullet ut til skolene deres. Like etter var de i full gang med undervisningen på skolerobotene sine. Så Oppland har virkelig vært et foregangsfylke, mener vi.